כלים יישומיים

טיפול או התערבות לא מקצועיים עלולים לגרום נזק. כיוון שמדובר לעיתים במקרים שיכולים להגיע לכדי דיני נפשות, לא די ברצון וכוונות טובות. גישה לא זהירה עלולה להביא לתוצאה בלתי רצויה.

בפרק זה נדון ב:

1. כללי ברזל: עשה ואל תעשה

2. התחשבות בגיוון והכלה – מגזרים שונים דורשים התייחסות מתואמת

3. רשימת גורמים להפניה לטיפול

מהרעיון ועד הביצוע – השירותים שאנחנו מספקים

קונספט1 מלווים אותך לאורך כל הדרך, בהתאם לצרכים שלך ושל העסק. אנחנו מבצעים פרויקטים קטנים וגדולים ומציעים את השירותים הבאים:

.

כתיבת תוכן

בעלי עסקים שמתקשים בכתיבת תוכן או שרוצים שמומחה תוכן יעשה את העבודה, יכולים לעשות שימוש בכותבי התוכן המוכשרים שלנו.

גרפיקה

בעלי עסקים שרוצים ליצור תמונות לאתר אבל אין להם את הידע הדרוש או את הזמן, יכולים לעשות שימוש בגרפיקאים המוכשרים שלנו.

שיפורים ותוספות

מכיוון שמדובר באתר בקוד פתוח, אפשר להכניס בו שיפורים ותוספות כיד המלך. צוות הפיתוח שלנו יעמוד לרשותך גם לאחר שהאתר החדש שלך יעלה לאוויר.

כללי עשה

ברמת הטיפול מול הפרט הנפגע/ת

מומלץ להכיר את רשימת גורמי הטיפול הרלוונטיים, השירותים הקיימים, והתאמת ההפניה של נפגע/ת אלימות לגורם המתאים.

לפני הפניה לעובד/ת כדאי להתייעץ בגורם מקצועי לגבי האופן בו מומלץ לנהל את השיחה.

מומלץ לקיים את הפגישה בסביבה שתאפשר פרטיות לקיום שיחה נינוחה כמו משרד סגור או כל מקום שיאפשר דיבור פתוח ההנחיות הנלוות.

כאשר מדובר בנפגעת, מומלץ שאשה נוספת תהא בחדר בזמן השיחה.

תקשיבו ותכילו: להקשיב, ולהקשיב ואם לשאול אזי שאלות פתוחות.

גלו אמפטיה: תביעו ניסיון להבנה אמתית למצבה מבלי לחקור, מבלי לנקוט עמדה.

עודדו את הנפגע/ת למלא את שאלון לזיהוי מצבי סיכון בכדי להעריך ולהבין את מצבה/ו ולפעול בהתאם.

* השאלון פותח ע"י אנשי מקצוע ומשרד הרווחה ומאפשר לכל נפגע/ת או חבר/ממונה/בן משפחה לבצע הערכה עצמאית לגבי מצב הסיכון במערכת היחסים הזוגית של הנפגע/ת או של בן/בת משפחה ולסייע בעזרה.
* השאלון הוא אנונימי ואינו מצריך מסירה של פרטים מזהים. בסיום המילוי תוכן השאלון ימחק ולא יישמר במכשיר הטלפון/המחשב. השאלון יעבד את התשובות ויפיק משוב אישי לגבי רמת הסיכון, המלצות לפעולה לנפגע/ת וילדיה/ו, וכן הפניות לגורמי סיוע.
* שאלון זה אינו מחליף הערכת מסוכנות על ידי איש מקצוע מומחה.

עידוד הנפגע/ת לפנות לייעוץ ולתת לו/ה את רשימת מוקדי הייעוץ והגורמים הטיפוליים.

ברמת מדיניות פנים אירגונית

יש לנסח קווים מנחים לטיפול בנושא בארגון תוך התייחסות להיבטים אלה:

הגדרת אחריות של האחראי במשאבי אנוש לטיפול בנושא.

היכרות ובניית מערכת קשרים עם גופים מטפלים מחוץ לארגון.

טיפול – הפנייה לטיפול בידי גורמים מקצועיים. יש להגדיר באלה מקרים חלה חובת דיווח לגורמים חיצוניים.

ליווי ומנטורינג של הנפגעות – במידת הצורך, על פי הנחיות גורמי המקצוע.

סיוע כלכלי שמיועד לתמיכה בנפגעים, או סיוע כלכלי אחר על פי האפשרויות הקיימות בארגון.

שילוב נפגעות בעולם העבודה, תמיכה ושמירה על בטחון תעסוקתי.

בתקנון הארגון ירשם שיש לארגון זכות לפנות (ברגע שנודע לנו על אירוע, יש חובה לעשות בירור – לא נשאיר את הזכות להתעלם) וזכות העובד/ת לומר שאינו מעוניין/ת בהתערבות ארגונית.

בטיפול בנושא יש להתייחס לשמירת סודיות, כבוד האדם וצנעת הפרט, בארגון ומחוצה לו.

מינוי ממונה מוגנות ככתובת קבועה לעובדים ולמנהלים.

תיעוד ומעקב אחר.

תוך ארגוני: בניית גאנט שנתי בו ישובצו אירועים שונים כולל: פעולות להגברת מודעות, עידוד ההתנדבות והתרומה לקהילה.

בניית תקציב קבוע הכולל את הקרן למימון טיפול פרטי לעובדות/ים לפי הצורך.

חוץ ארגוני השתלבות בקמפיינים תקשורתיים כחלק מאחריות תאגידית.

שילוב משפחות ממקלטים באזור בפעילויות בחגים, לקראת כיתה א', קייטנות הארגון (ניתן ללמוד מניסיון אינטל/קוקה קולה).

הכרת בשעות התנדבות כשעות עבודה.

בניית פורום עמיתים של ממוני המוגנות שם תתקיים למידה משותפת ותהיה פלטפורמה להתייעצויות בהנחיית מומחה לתחום.

בניית הכשרה שנתית למנהלים/ות חדשים בארגון לצורך שימור הידע ויצירת אחידות במדיניות התערבות הארגון.

לנהל שיחה ארגוני משתף עם העובדים בכל הדרגים (להימנע מ"הנחתות").

"מעשר" הפרשת 10% מכרטיסי השי לעובדים תרומה למשפחות יוצאות-מקלט לחגים.


כללי אל תעשה

🗷 לא להתעלם! הרבה פעמים המצב מייצר אצלנו אי נוחות / אי נעימות. נפגע/ת אלימות זקוקים לעידוד מהסביבה כדי להיפתח ולשתף.

🗷 ללא עצות: היזהרו מלתת עצות של עשה/י או אל תעשי/ה, במקרים מסוימים באלימות זה יכול להיות ההבדל בין אלימות לסכנת חיים.

🗷 בלי שיפוטיות: להפגין אמפטיה, לא להאשים.

🗷 לא ליזום פנייה לפוגע/ת.

🗷 חשוב מאוד: לא להציע לבצע פעולות חד צדדיות ללא ליווי וייעוץ!

ברבים מהמקרים עזיבה חד צדדית עלולה להעלות את המסוכנות ולכן חשוב מאוד לתכנן את המהלכים הבאים בליווי יועצים מקצועיים.


התחשבות בגיוון והכלה – חברות שונות דורשות התייחסות מתואמת

צעדים נוספים שדורשים תשומת לב והתאמה בסיוע לעובד/ת מאוכלוסייה ייחודית

אלימות במשפחה היא תופעה שקיימת בכל חלקי החברה בישראל ויש לה מופעים רבים שהם חוצי חברות, תרבות וגיל. עם זאת להשתייכות החברתית יכולה להיות השפעות ייחודיות על מופעי האלימות וכן גם על ההשלכות החברתיות של חשיפתה ועל רשתות התמיכה הקהילתיות והמשפחתיות. לפיכך, אם נתקלת במקרה של אלימות בו מעורבת עובד/ת מקבוצה חברתית מובחנת, כדאי לפנות להתייעץ עם גורמי מקצוע הפועלים בחברה זו ויודעים לייעץ לגבי אופן פעולה מותאם.

<– לפרק הקודם              לפרק הבא –>